Kraniosakralterapi

Som skrivet så behandlades Fia i förrgår. Det var stallägarens vän som var utbildad detta som jag aldrig förut hört talas om och det var hon som var ut till stallet. Den sortens terapi är till för hästar som är snea eller med rörelsestörningar, som t.ex rör sig orytmisk, går på dubbla spår, arbetar olika i vänster och höger varv eller hoppar snett över hinder etc. Även hästar som bara har spänningar i kroppen, är nervösa eller ovilliga till att arbeta osv. Alltså funkar den till många olika ändamål. Jag lät inte henne behandla Fia pga något speciellt problem, utan jag ville mest kolla igenom henne och se så allt var bra och att hon inte hade några större spänningar. Har ju haft lite problem med att få henne att spåra i skritten i vänstervarvet och trodde att det berodde på mig men det visade sig att hon också hade några små spänningar i en bog och länd vilka hörde ihop, och även var lite spänd på insidan av frambenets muskelfästen men som löste sig med lite stretchning.
Det är en fysisk behandling som är väldigt mjuk. Men eftersom allt är en helhet så får man även en mental effekt när man släpper på gamla spänningar.
Detta är alltså varken kiropraktik eller massage, och är ganska svårt att förklara, men googla det gärna om ni är intresserade av att veta mer! Fia tyckte iallafall det var behagligt och stod och halvsov på gången. Får se om jag känner någon skillnad på henne i ridningen.

/ Karin




Kommentarer
Postat av: Susanne

Super fin blogg, har ni gjort designen själva, riktigt snygg! :)

2011-10-10 @ 21:56:45
URL: http://straningsdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0