Dag ett, träningshelg för Olof Axelsson

Nu är första dagen avklarad av vår träningshelg för Olof och kan säga att vår första träning gick awsooooome! Riktigt roligt att få någon annans syn på saker och ting.

Har haft lite problem med att han kortar upp sitt steg för mycket nu när jag börjat samla honom mer och mer. Jag vill att han ska bli högre och ha mer eftergift i nacken samtidigt som han sätter in bakbenen mer under sig. Men jag vill inte att han ska tappa effektiviteten och rundheten i sina gångarter. Han blir lätt ganska stum och statisk som Olof sa "En tennsoldats häst." Men då fick jag rida honom mer på yttertygel och inte ge honom chansen att hänga i inner då jag helt enkelt fick släppa den om han gjorde det. Jag skulle samtidigt rida mot den yttertygeln så han började jobba med större språng men endå in en hög form. Vilket han tillsut gjorde och det kändes super!

Fick även tipset att jobba på att kunna öka hans spektra vad gäller form, samling, tempo m.m. Då han nu är väldigt begränsad i sitt sätt att jobba. Han gillar att gå i samma form och tempo, men att jag måste kunna reglera honom mer, och pressa honom mer!

Ser fram emot morgondagens pass!

/Alexandra

Film kommer!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0